چکیده :

هدف تحقیق حاضر بررسی نظر معلمان در مورد جایگاه هویت اسلامی و مؤلفه های آن در متون درسی مدارس ابتدایی شهرستان دیواندره بوده است. روش تحقیق در محدوده روش های توصیفی پیمایشی و نوع آن کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه معلمان مقطع ابتدایی جمعا 571 نفر و نمونه آماری تحقیق مطابق جدول مورگان برابر 230 نفر برآورد گردیده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. از دو روش توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین، نمودار، انحراف معیار) و تحلیلی(تی استودنت) جهت تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات استفاده گردیده است. مبنای نظری تحقیق مبتنی بر گفتار و دیدگاه امام علی(ع) می باشد و برای تک تک مؤلفه ها و شاخص ها از نگاه تیزبین و مبتنی بر خرد ایشان استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان توجه به شاخصه هویت اسلامی در برنامه درسی از دیدگاه معلمان در بعد اعتقادی و رفتاری بیشتر از حد میانگین و در بعد تاریخی در حد میانگین و در بعد سیاسی و فرهنگی کمتر از حد میانگین توجه شده است.

کلید واژگان :

هویت، هویت اسلامی، برنامه درسی، معلمان ابتدایی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک