نقشمایههای نگاشته شده در نگارههای شاهنامه، از سویی در پیوند با نظام نشانههای متنی است و از سوی دیگر از تبار نظام نشانههای تصویری. نمونهای از این نظام دوگانة تصویری- متنی، در مفهوم مینوی فَرّ و نقشمایههای تصویری آن بچشم میخورد. در نظام متنی، فرّة کیانی نشان دهندة مشروعیّت شاه است. در پژوهشهای انجام شده دربارة فرّ، پژوهشگران عموماً به توصیف مفهوم فَرّ و چگونگی کاربرد آن در شاهنامه و متون کهن پرداختهاند. تأکید این آثار، بیشتر بر جنبة معنایی فَرّ است. نویسندگان در پژوهش حاضر سعی دارند تا از رویکردی دیگر، بر بررسی مفهوم فرّه بپردازند. آنان مفهوم فَرّ را در میان نقشها و نگارهها جستوجو میکنند تا دریابند تصویرگران چگونه این مفهوم را به نقش کشیدهاند؟ نویسندگان این جستار در جستوجوی نمادهای تصویری فَرّ از لابهلای نگارههای شاهنامه، سنگنگارهها و نقش درفشها هستند. به این منظور، علاوه بر منابع متنی، از نگارهها نیز به مثابۀ منابع تصویری بهره میگیرند. بررسی نگارهها نشان میدهد که فرّ، در قالب سه نقشمایة نور، پرنده و سریر نمود یافته است. این سه نقشمایه هریک نمودهایی مختلف دارند که در این پژوهش به بررسی آنها خواهیم پرداخت. هدف در این جستار، یافتن نمادهای فرّه از طریق کندوکاو در منابع تصویری است.
کلید واژگان :فرّ؛ شاهنامه؛ نگارگری؛ منابع تصویری؛ شمسه؛ هالۀ نور؛ تاج؛ دستارچه؛ هما؛ شاهین؛ عقاب؛ تخت؛ شیر
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3148628141066358
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات Scopus ,ISI, با IF=0
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : پژوهشنامۀ ادب حماسی، بهار و تابستان، شمارۀ 19، سال 11، صص 119ـ 159.
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1395/11/17 11:26:50
- ثبت کننده : فاطمه ماه وان
- تعداد بازدید : 205
- تعداد فروش : 0