چکیده :

مقدمه: امروزه بازيهاي كامپيوتري جزء جداييناپذيري زندگي كودكان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان تبديلشده است. پژوهش حاضر باهدف بررسي تأثير بازيهاي رايانهاي بر سلامت روان دانشآموزان دوره دبستان تحصيلي (پايه سوم) مدارس نوزدهگانه شهر تهران انجام شد. روش كار: اين پژوهش پس رويدادي و از نوع پيشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماري پژوهش شامل، تمامي دانش آموزان پايه 1392 بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول كوكران ( 897 ) با روش نمونهگيري، - سوم دبستان مدارس شهر تهران در سال تحصيلي 93 و پرسشنامه محقق ساخته بود كه روايي آن توسط كارشناسان SCL- خوشهاي انتخاب شد. ابزار تحقيق، پرسشنامه سلامت عمومي 25 0 تعيين اعتبار گرديد. / و متخصصين مربوطه مورد تأييد قرار گرفت و پايايي پرسشنامه بر اساس آزمون كرونباخ با ضريب 79 تجزيهوتحليل دادهها با استفاده از آماره توصيفي (جداول شاخصهاي گرايش به مركز، پراكندگي و جداول توزيع فراواني) و آماره انجام شد. SPSS استنباطي (آزمون تحليل واريانس يكراهه) و نيز نرمافزار يافتهها: سطح معنيداري بهدستآمده براي رابطه ميزان استفاده از بازيهاي رايانهاي بر ابعاد مختلف سلامت براي پرخاشگري 0) بود. در نتيجه فرضيه صفر براي / 0)، كمتر از ( 005 / 0)، حساسيت بين فردي ( 003 / 0)، اضطراب ( 003 / 0/001 )، افسردگي ( 002 ) تمام فرضيههاي پژوهش رد و فرضيههاي پژوهشي مبني بر وجود رابطه ميان استفاده از بازيهاي رايانهاي بر ابعاد مختلف سلامت تائيد گرديد. نتيجه گيري: نتايج پژوهش نشانداد دانشآموزاني كه به بازيهاي رايانهاي نميپرداختند از نظر سطح سلامت رواني در همه ابعاد (پرخاشگري، افسردگي، اضطراب، حساسيت بين فردي، علائم جسماني) در شرايط بسيار بهتري نسبت به دانشآموزاني كه كم يا زياد به بازي ميپردازند قرار داشتند. با توجه به گسترش و محبوبيت اين بازيها در ميان دانشآموزان بايد نظارت بيشتري بر محتواي بازيهايي كه در اختيار آنان قرار ميگيرد انجام شود كه در اين زمينه نياز به بهرهگيري از تجارب كارشناسان علوم تربيتي و روانشناسي است. همچنين برنامهريزي به جهت استفاده بهينه از اوقات فراغت دانشآموزان ميتواند از گسترش بيرويه اين بازيها جلوگيري نمايد.

کلید واژگان :

بازيهاي رايانهاي، بهداشت روان، دانشآموزان، فناوري، سلامت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک