چکیده :

زمینه: تحقیقات بیانگر آن است که ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده بر رفتارکارآفرینی هستند ویژگی هایی مانند ریسک پذیری، استقلال طلبی، خلاقیت و نوآوری، تحمل ابهام، سلامت فکری، عملگرایی و غیره. هدف: این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانش آموزان پایه نهم دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان اجرا شده است. روش: به منظور بررسی و آزمون سوالات پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و داده ها از طریق پرسشنامه 95 سؤالی جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان پایه نهم دوره اول آموزش متوسطه استان کردستان و نمونه آماری مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شده است. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان از آن دارد که در بین ویژگی های هشت گانه شخصیتی کارآفرینی بیشترین موافقت مربوط به عملگرایی با 58/2 و کمترین موافقت از نظر دانش آموزان مربوط به کانون کنترل با 35/2 بوده است. نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که عملگرایی و نیاز به موفقیت بیشترین بار عامل و کانون کنترل و رویاپردازی کمترین بارعاملی را به خود اختصاص داده-اند. نتیجه گیری: میانگین نمره کارآفرینی در هر یک از ابعاد هشت گانه نشان از آن دارد که دانش-آموزان از نظر ویژگی های فردی و شخصیتی کارآفرینی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.

کلید واژگان :

کارآفرینی، ویژگی های شخصیتی کارآفرینی، دانش آموزان دوره اول متوسطه.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک