چکیده :

هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر حاالت روحی کتابداران دانشگاهی میز مرجع و امانت بر میزان رضایت مراجعان از خدمات آنهاست. روش/ رویكرد پژوهش: روش انجام این پژوهش پیامیشی است. جهت بررسی تأثیر عوامل روحی کتابداران، از پرسشنامه شخصیتسنج چندوجهی مینهسوتا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 40 نفر از کتابداران بخش مرجع و بخش امانت کتابخانههای مرکزی10 دانشگاه دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شیوههای آمار توصیفی )میانگین، واریانس، درصد، انحرافمعیار( و آمار استنباطی )همبستگی( استفاده شده است. یافتهها: این پژوهش به این نتیجه رسیده است که از بین متام مقیاسهای ام.ام.پی.آی.، دو مقیاس افرسدگی و پسیکاستنی )اضطراب(، رابطه معناداری با متغیر میزان رضایت مراجعان از چگونگی ارائه خدمات و کیفیت کار کتابداران دارد، که این رابطه معکوس است؛ بدینمعنی که هر چه مقیاسهای افرسدگی و اضطراب در کتابداران افزایش مییابد، میزان رضایت مراجعان کاهش مییابد و بالعکس. نتیجهگیری: کتابدارانی که بیشرت ساعات کاری خود را در ارتباط با مراجعان مختلف میگذرانند، به حاالت روحی خود توجه ویژهای داشته باشند. در این میان مدیران کتابخانهها تأثیر بسیار زیادی میتوانند در ایجاد و حفظ شادابی و نشاط در کارمندان خود داشته باشند. مدیران با فراهم آوردن رشایط مناسب کاری میتوانند رشایط روحی مناسبی را برای کارمندان خود در کتابخانه ایجاد منایند که این امر در بلندمدت باعث افزایش میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابداران خواهد شد.

کلید واژگان :

حاالت روحی، رضایتمندی مراجعان، كتابخانه دانشگاهی، کیفیت خدمات



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک