هدف پژوهش حاضر تبيين مدل علي فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز بود. روش پژوهش در قالب مدل علي و به روش تحليل مسير بود. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که تعداد آنها بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان مذکور 140 نفر بودکه از این میان تعداد 97 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحله¬اي و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (2006) و شیوه مقابله حل تعارض رحیم (1995) استفاده شد. روايي محتوايي اين پرسشنامه¬ها مورد تأييد قرار گرفته است. همچنين پايايي پرسشنامه فرهنگ سازماني 81/0 و پرسشنامه حل تعارض بين فردي 82/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض مصالحه¬گرانه، مهربانانه و همراهانه مثبت و معنادار (05/0>P) و بر حل تعارض سلطه¬گرانه منفی و معنادار (05/0>P) است. همچنین اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض اجتنابی منفی و غیرمعنادار است (01/0
کلید واژگان :
فرهنگ سازمانی، حل تعارض بين فردي، مدل علي، مدیران.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک