چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تحلیل روش‌های آموزشی امام رضا (ع) با تکیه بر مسند الإمام الرضا (ع) انجام شده است. نوع پژوهش، کاربردی و با روش تحلیل مفهومی و اسنادی است. جامعه پژوهش متنی و شامل کلیه مضامین مرتبط با روش‌های آموزشی امام رضا (ع) در مسند آن حضرت می‌باشد که به صورت هدفمند و در راستای سوالات پژوهش انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که روش‌های آموزشی امام رضا (ع) در برگیرنده فنون آسان ساز شامل دسته‌بندی مطالب، جملات کوتاه و بهره‌گیری از داستان؛ فنون جلب توجه مخاطب شامل تأکید بر اهمیت مطلب، استفاده از کلمات خطابی و استفاده از ادات تنبیه و تحضیض؛ شیوه‌های عینیت بخش شامل ذکر مثال و تشبیه و شیوه پرسش و پاسخ شامل طرح پرسش ابتدایی از سوی امام (ع) و پاسخ آن از سوى شاگرد با تایید، تصحیح و تکمیل آن از سوی امام (ع)، طرح پرسش‌های احتمالی و پاسخ آن توسط امام (ع) و طرح پرسش ابتدا از سوی شاگرد و پاسخ توسط امام (ع) می‌باشد. نتیجه آنکه از میان روش‌های نامبرده، پرسش و پاسخ از بیشترین اهمیت برخودار است. استفاده از این روش توسط امام رضا(ع) سبب ایجاد روحیه پرسش‌گری در مخاطبان شده و موجب افزایش انگیزه یادگیری و شرکت فعال شاگرد در فرایند آموزش شده و با تقویت قوه تفکر، تعمیق و گستردگی زوایای آموزش را در پی دارد.

کلید واژگان :

روشهای آموزشی، مسند الإمام الرضا(ع) ،روایات، آسان سازی، عینیت بخشی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک