چکیده :

اینترنت به عنوان یکی از محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تحولات گسترده‌ای را در تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی جوامع ایجاد نموده است. بر این اساس، شناخت و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر نفوذ اینترنت می‌تواند کشورها را در جهت ایجاد بستر مناسب یاری نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل اقتصادی بر نفوذ اینترنت در ایران طی دوره 1391-1373 است. در این مطالعه از مدل رگرسیون فازی برای تخمین نوع ارتباط بین متغیرها استفاده شده است زیرا که رگرسیون فازی بازه¬ای از مقادیر ممکن را برای پارامتر متغیرها تخمین می¬زند، در حالی که رگرسیون کلاسیک تنها یک مقدار مشخص را برای پارامتر متغیرها محاسبه می¬کند. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می¬دهد که درآمد سرانه، نرخ شهرنشینی، بازبودن تجاری و سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تأثیر مثبت بر نفوذ اینترنت دارند. اما تاثیرمتغیرهای سرمایه انسانی و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بر نفوذ اینترنت منفی است.

کلید واژگان :

درآمد سرانه، رگرسیون فازی، عوامل اقتصادی، نفوذ اینترنت.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک