چکیده :

گوناگونی قیمت منعکس کننده تفاوت در قیمت یک محصول مشابه می باشد. در حالی که در بازار فیزیکی این نوع گوناگونی به دلیل هزینه های جستجوی بالا رایج است، بسیاری از محققین بیان نموده اند که این هزینه های جستجو و گوناگونی قیمت در بازارهای الکترونیکی بسیار کمتر خواهد بود. شواهد تجربی این موضوع را تأیید ننموده اند و محققین جهت توضیح دادن به این گوناگونی به مطالعه هزینه های جستجو، فاکتورهای بازار و فاکتورهای خدمت کیفیت پرداخته اند. مطالعات پیشین به طور گسترده ای فرض نموده اند که در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر بهتر خواهد بود. با در نظر گرفتن سمت تاریک اطلاعات، ما اعتقاد داریم فقط درک اندکی از گوناگونی قیمت مقدور خواهد بود. در این پژوهش، اضافه بار اطلاعاتی و ابهام اطلاعاتی به عنوان دو صفت تاریک اطلاعات، که منجر می شود فروشندگان تصمیمات قیمتی متفاوتی در بازار الکترونیکی اتخاذ نمایند، مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. فرضیه مرتبط کننده این صفات به گوناگونی قیمت با تحلیل 161 بازار کالایی مورد پشتیبانی قرار گرفته است. این فعالیت پژوهشی مسیر جدیدی در مطالعات بازارهای الکترونیکی گشوده و در مورد پیامدهای این یافته ها برای تحقیقات و عملیات بر روی تصمیمات فروشندگان و مشتریان به بحث می پردازد.

کلید واژگان :

رفتار مشتریان، بازارهای الکترونیکی، ابهام اطلاعاتی، اضافه بار اطلاعاتی، بهره وری بازار، گوناگونی قیمت.



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک