چکیده :

هدف: هوش اخلاقی درمعلمان نقش مهمی در نگرش آنها نسبت به رعایت موازین اخلاقی دارد. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت هوش اخلاقی و مولفه های آن در معلمان آموزش و پرورش شهرستان بیله سوار در سال 95-94 انجام شده است. مواد وروش ها: روش تحقیق از نوع توصیفی وبرحسب هدف کاربردی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زن و مرد به تعداد 386نفر بودند که براساس جدول مورگان نمونه¬ای به حجم 190 نفر، به روش تصادفی طبقه¬ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقیLennickوKeil استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار 21spss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها: نتایج نشان داد که میانگین کلی هوش اخلاقی معلمان 13/4 محاسبه گردید. همچنین آزمونt گروههای مستقل نشان داد که سطح معنی داری بدست آمده(72/0) بیشتر از 05/0P= است. بنابراین تفاوت معنی داری بین هوش اخلاقی مردان و زنان وجود ندارند. نتیجه گیری: سطح هوش اخلاقی در معلمان نشانگر اهمیت کسب ارزشهای اخلاقی نزد آنها و بطور غیر مستقیم نمودی از عملکرد اخلاقی معلمان در محیط مدرسه است. بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران مراکز آموزشی راه کارهایی نظیر برگزاری دوره های آموزشی، جهت تقویت هوش اخلاقی معلمان اتخاذ نمایند

کلید واژگان :

اخلاق، هوش اخلاقی ، آموزش و پرورش، معلمان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک