چکیده :

در این پژوهش تلاش شد به شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان فارس با یک رویکرد ترکیبی پرداخته شود. از این رو، از روش پژوهش آمیختة اکتشافی متوالی )کیفی-کمی( از نوع ابزارسازی استفاده شد. در این راستا از صاحبنظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگسالان، گروههای مرجع محلی، مدیران و کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستانها، مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش پرورش استان، آموزش با 72 » معیار اشباع نظری « و استفاده از » روش گلوله برفی و سرشماری « و با » رویکرد هدفمند « دهندگان و سوادآموزان با استفاده از نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. برای شناسایی نیازها و علائق آموزشی سوادآموزان از ابزارهای مختلف؛ پرسشنامة باز پاسخ، مصاحبة نیمه ساختارمند و بارش مغزی )فاز کیفی تحقیق( و پرسشنامةمحقق ساخته )فاز کمی تحقیق( استفاده شد. پرسشنامه بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبه تدوین و روایی و پایایی آن بررسی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل یافتههای تک گروهی، فریدمن و t ، پژوهش نیز از فن تحلیل مضمون برای بخش کیفی و از آمار استنباطی )آزمون کولموگراف-اسمیرنف تحلیل واریانس یکراهه( برای بخش کمی استفاده گردید. نتایج فن تحلیل مضمون استخراج سه مقوله اصلی )مهارت، دانش و نگرش( و نه مقوله فرعی بود که در بعد مهارتی سه مقوله فرعی به ترتیب اولویت؛ مهارتهای اساسی زندگی، مهارتهای عملی و مهارتهای یادگیری به عنوان نیاز آموزشی سوادآموزان شناخته شد. در بعد دانشی چهار مقوله فرعی به ترتیب اولویت؛ مقوله اجتماعی- فرهنگی، علمی، معنوی )دین و اخلاق( و بهداشتی- درمانی و همچنین در بعد نگرشی دو مقوله فرعی به ترتیب نگرش فردی و اجتماعی به عنوان نیازهای اساسی شناسایی شدند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که اولویت نیازهای شناسایی شده در سه است. » بعد مهارتی- دانشی و نگرشی « بعد اصلی به ترتیب

کلید واژگان :

سوادآموزان، نیازهای آموزشی، شناسایی، اولویتبندی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک