چکیده :

زمینه و هدف: کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده به دانشجویان پزشکی یکی از دغدغه های مهم متصدیان نظام آموزش پزشکی است. در حال حاضر، تعریف حوزه، مفهوم سازی و تعیین عاملها برای مفهوم هویت معلمی پزشکان با ابهام نظری و روشی روبه روست و ریشه بسیاری از این ابهامها و پیچیدگی ها به نبود ابزار مناسب و کوتاه برای اندازه گیری مربوط میشود. تهیه ابزار اندازه گیری معتبر و روا، گامی موثر در حوزه ی آموزش پزشکی است. هدف اصلی پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار کوتاه هویت معلمی هیات علمی پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای 156 نفر از اساتید ده دانشکده پزشکی انتخاب شدند و به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. تحلیلهای اکتشافی و تحلیلهای روایی یابی و تاییدی به روش کمترین مربعات جزیی انجام شد که شامل: بررسی مدلهای اندازه گیری )آلفای کرونباخ، ضرایب بارعاملی، پایایی مرکب، روایی همگرا و واگرا(، برازش مدل ساختاری )معناداری ضرایب مسیر، ضریب تعیین، پیش بینی مدل و شاخص نیکوی برازش( است. یافته ها: ابزار نهایی 20 گویه شناسایی شد که شامل چهار عامل حوزه ی تربیتی، حوزه ی آموزش و یادگیری، نگرش به آموزش پزشکی و توسعه حرفه ای بود. نتایج حاصله از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان دهنده ی مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخصها و عاملها بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که ابزار کوتاه سنجش هویت معلمی هیات علمی پزشکی، در جامعه پزشکی کشور، پایایی و روایی سازه خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش و شناسایی نقاط قوت و ضعف هویت معلمی پزشکان و رشد و توسعه آموزش پزشکی بهره گرفت.

کلید واژگان :

هویت معلمی، هیاتعلمی پزشکی، ابزارکوتاه، اعتباریابی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک