چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چال شهای پیشروی آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود آن » انجام شده است. محقق جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی نظریۀ زمین های استفاده کرده است. مشارک تکنندگان تحقیق صاح بنظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگسالان، گرو ههای مرجع محلی، مديران وکارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستا نهای استان فارس، مديران و کارشناسان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان فارس، آموز شدهندگان و سوادآموزان بودند که مصاحبه با استفاده از «رویکرد هدفمند »، با «روش گلوله برفی » و استفاده از «معیار اشباع نظری » با 72 نفر به عنوان نمونه صورت گرفت. روش گردآوری اطلاعات انجام مصاحبه نیم هساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحب هها براساس فرایند نظریۀ داد هبنیاد، طی مراحل س هگانه کدگذاری )باز، محوری و انتخابی( به ترتیب 509 کد باز، 99 مفهوم و 14 مقوله استخراج شد. در مرحلۀ نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلف ههای اساسی نظریۀ داد هبنیاد شامل مقولۀ محوري )چال شهای پیش روی نهضت سوادآموزی(، شرایط عليّ )مشکلات محتوایی دروس، مشکلات آموزشی و مشکلات اقتصادی سوادآموزان(، شرایط محیطی )مشکلات ساختاری سازمان نهضت سوا دآموزی(، شرایط واسط های)موانع فرهنگی، مشکلات مربوط به آموز شدهندگان و مشکلات مربوط به سوادآموزان(، راهبردها )اصلاح محتوای درسی برای سوادآموزان، اقدامات قانونی، ارائۀ تسهیلات به آموز شدهندگان، افزایش منابع، امکانات و تسهیلات و اصلاح و تجدیدنظر دور ههای آموزشی( و پیامدها )تسریع در روند توسعه( قرار گرفتند. با توجه به یافت ههای حاصل از الگوی پارادایمی پژوهش، م یتوان گفت سازمان نهضت سوادآموزی باید عوامل زمین های، محیطی و علیّ حاصل از پژوهش حاضر را در نظر داشته باشد و در بازبینی مجدد برنام ههای پیش رو عوامل به مورد اشاره در برنام هریزی خود توجه کند. نکته قابل توج ه این است که سازمان نهضت سوادآموزی و مراکز سوادآموزی در سطح خرد و کلان، با عوامل زمین های، محیطی و علیّ مورد اشاره پژوهش حاضر روبرو هستند و از طرفی در برنام ههای جاری خود به صورت جدی بدان توجهی نشده و حتی راهبردهایی که در پژوهش حاضر بدان اشاره شده است نیز تحت تاثی راین عوامل خواهند بود.

کلید واژگان :

آموزش بزرگسالان، سوادآموزی، سوادآموزان، آموزشیاران.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک