چکیده :

هدف از پژوهش حاضر پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در بین دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دبیرستانی دختر در دبیرستانهای آموزش و پرورش منطقه 0 شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 19 دانش آموز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از آزمون سرسختی روانشناختی لانگ و گولت ) 8999 (، پرسشنامه حمایت اجتماعی پروسینالو و هلر ) 6029 ( )مقیاس دوستان و خانواده( و آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس ) 6019 ( برای جمع آوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سرسختی 9/ روانشناختی ) 116 r= 9/ (، حمایت اجتماعی خانواده ) 140 r= 9/ ( و حمایت اجتماعی دوستان ) 492 r= ( با انگیزه پیشرفت ارتباط دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سرسختی روانشناختی ) 9/96 (P< 9/ و حمایت اجتماعی خانواده ) 96 (P< بهطور معنادار انگیزه پیشرفت را پیشبینی میکنند. با توجه به اینکه انگیزه پیشرفت با سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی رابطه مثبت دارد؛ بنابراین پرروش صفت سرسختی در دانش آموزان و ایجاد یک سیستم حمایتی در خانواده میتواند در افزایش انگیزه پیشرفت دانش آموزان مؤثر باشد.

کلید واژگان :

سرسختی روانشناختی، حمایت اجتماعی، انگیزه پیشرفت



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک