چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسي گرايش رویکرد غالب برنامه درسی دبيران مدارس متوسطه اول ناحيه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان مي باشد. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر گردآوري داده¬ها توصیفی از نوع تفاوت می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش را نیز كليه دبيران مدارس متوسطه اول ناحيه 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان تشكيل داده اند كه با بهره مندي از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان، 217 نفر از دبيران(79 نفر زن و 137 نفر مرد) انتخاب شدندو به پرسشنامه اي محقق ساخته كه بر اساس دسته بندي رويكرهاي برنامه درسي بر مبناي دسته بندي اسكايرو(1992) طراحي شده بود پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفاي كرونباخ برابر با 78% به دست آمده است. يافته ها حاكي از آن است كه رویکرد علمی دانشگاهی و رویکرد کارایی اجتماعی دو رويكرد غالب دبيران هستند. دبيران اهداف‘ نقش معلم و سبك ارزشيابي شان به صورت كلي در غالب اين دو رويكرد اجرا مي گردد و دو رویکرد بازسازی اجتماعی و یادگیرنده محوری پایین تر از متوسط هستند. همچنين با توجه به میانگین های گزارش شده دبيران از ميان دو رويكرد مورد توجه ابتدا به رویکرد علمی دانشگاهی و سپس به رویکرد کارایی اجتماعی توجه داشته اند.

کلید واژگان :

برنامه ريزي درسي. رویکرد علمی دانشگاهی. رویکرد کارایی اجتماعی. رویکرد بازسازی اجتماعی. رویکرد یادگیرنده محوری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک