چکیده :

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی )طرح پیشآزمون پسآزمون و پیگیری( با گروه گواه بود. جامعه آماری این - - 4951 پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 59 بود. نمونه مورد نیاز برابر با 95 نفر در بین دانشآموزان دختر و 95 نفر در بین دانشآموزان پسر بود. از نمونه مذکور در هر دو جنس، 82 نفر در قالب گروه آزمایش و 82 نفر در قالب گروه گواه بهصورت تصادفی انتخاب گردید. سپس دانشآموزان گروه آزمایش هر دو جنس، تحت آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بهصورت گروهی قرار گرفتند؛ در این زمان دانشآموزان گروه گواه دختر و پسر هیچ آموزشی دریافت نکردند؛ و در نهایت از هر دو گروه آزمایش و گواه به تفکیک جنسیت، پسآزمون و مجدداً 8 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. میزان امید تحصیلی از طریق مقیاس امید تحصیلی کمپبل و کاون ) 8004 ( با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t مستقل با کمک نرمافزار SPSS-19 مورد مقایسه قرار گرفت. 0/ یافتهها: یافتهها نشان داد پس از آموزش، میانگین نمره امید تحصیلی گروه آزمایش هر دو جنس ) 04 p< ( در مقایسه با گروه گواه بهطور معناداری افزایش یافته بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر امید تحصیلی، تفاوت معناداری مشاهده شد، یعنی میانگین نمره امید تحصیلی در بین دختران بیش از پسران بود. نتیجهگیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش امید تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد.

کلید واژگان :

راهبردهای شناختی و فراشناختی، امید تحصیلی، دانشجویان، دختر و پسر



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک