مقدمه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر همبستگی ذهنی خبرگان در خصوص شاخص های توسعه مدارس فوتبال در کشور بود. روش شناسی: تحقیق حاضر بر اساس هدف و ماهیت، از نوع پژوهشهای کاربردی و اکتشافی، بهلحاظ گردآوری دادهها و اطلاعات، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ اکتشافی و با توجه به استفاده از روش شناسی کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمی) میباشد. مصاحبه کیو برای استخراج دیدگاهها و تفکرات صاحبنظران استفاده شد. در بعد کمی، از روشهای آماری برای دستهبندی افراد مانند تحلیل عاملی کیو و تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. در بخش مصاحبه از میان خبرگان فوتبال ایران، در زمینه فوتبال پایه 10نفر به عنوان نمونه و در بخش مرتبسازی عبارات کیو از میان مربیان خبرگان حاضر در مدارس فوتبال کشور و دارای سابقه حضور در لیگ برتر 24 نفر به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش به کمک تلفیقی از نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شد. تحلیل عاملی کیو با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام پذیرفت. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه با روش تعاملی و مشارکتی و در بخش کمی از نمودار کیو برای انتقال اطلاعات برآمده از بخش کیفی با توزیع نرمال و اجباری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی نیز توسط 10 تن از متخصصین مدیریت ورزشی به تایید رسید. جهت سنجش پایایی نمودار و کارتهای کیو از روش پایایی توسط 4 تن از مصححان استفاده شد که ضریب همبستگی 79/0 نشان دهنده پایایی مصححان میباشد. یافته ها: یافته ها نشان داد پنج الگوی ذهنی زیرساخت گرایان، برنامه مداران خدمات گرایان، آموزش گرایان، سرمایه انسانی گرایان از مهمترین شاخص های توسعه مدارس فوتبال در کشور می باشند. نتیجه گیری: برای توسعه مدارس فوتبال نیاز است تا زیرساخت ها ، برنامه استراتژیک، کیفیت خدمات و مربیان متخصص و تحصیل کرده و نهایتا آموزش سرمایه های انسانی در اولویت قرار گیرند.
کلید واژگان :خبرگان، روش کیو، شاخص های توسعه، فوتبال، همبستگی ذهنی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3170858207170851
- سال انتشار : 1402
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- برگزار کنندگان :
- ISSN : 2538-4309
- تاریخ ثبت : 1402/12/03 09:37:51
- ثبت کننده : مصطفی دشتی مومن آبادی
- تعداد بازدید : 34
- تعداد فروش : 0