چکیده :

در جهان امروز صنعتی برتر است که بین داشته های خود و خواسته های مشتریان تعادل برقرار کند. بسیاری از اوقات در مسیر نیل صنعت به اهداف و حرکت در مسیر از پیش تعریف شده اختلال های پیش بینی نشده اتفاق می افتد. مدیران در چنین هنگامی سعی می کنند با استفاده از ظرفیت های پیدا و پنهان صنعت، مسیری جدید را برای نیل به اهداف بیابند. انتخاب این مسیر جدید نوعی تصمیم گیری خاص و پیچیده است که برای اتخاذ آن نیاز به روش های علمی و درک شرایط، معیارها و گزینه های پیش رو هست. از طرفی شرایط سازمان و انتظارات مشتریان در قالب متغیرهای کلامی عنوان می شوند. متغیرهای کلامی در ذات خود نوعی ابهام و چند جانبگی دارند. این ابهام باعث می گردد که درک یکسانی از شرایط و نگرش ها مابین اعضای سازمان و مشتریان وجود نداشته باشد. در پژوهش حاضر برای رفع این ابهام استفاده از تئوری فازی در قالب تصمیم گیری چند معیاره پیشنهاد شده است. ابتدا با کمک دانش خبرگان و تحت متغیرهای کلامی، شرایط و تصمیم های پیش رو جهت اتخاذ در شرایط یاد شده، به دست آمده و سپس با استفاده از نرم افزار متلب تصمیم مناسب اتخاذ شده است. این پژوهش نشان می دهد که تئوری چند معیارگی فازی ابزار مناسبی برای رفع ابهام نظرات افراد در قالب متغیرهای کلامی بوده و مدیران صنعت با برنامه ریزی مناسب و انجام تصمیم های بهینه می توانند تهدید های منجر از اختلال های درون و برون سازمانی را به فرصت هایی در جهت تغییر و بهبود در صنعت و افزایش سطح بهره وری و رضایت مندی مشتریان تبدیل کنند.

کلید واژگان :

حل مسئله، صنعت، تصمیم گیری، تئوری فازی، نرم افزار متلب



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک