چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تیپ¬های شخصیتی، رضامندی مخاطبان در استفاده از رسانه‌ها و عملکرد موفق رسانه است. روش پژوهش در تحقیق حاضر، از نوع همبستگی است. نمونه شامل 30 نفر از کارکنان شرکت مرکز گسترش فناوری اطلاعات به عنوان مخاطبان رسانه‌ها، بوده است، که به روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای از بین جامعه موردنظر انتخاب شدند. برای سنجش متغیر موردنظر از پرسشنامه شخصیت شناسیMBTI و پرسشنامه سنجش رضایتمندی مخاطبان از رسانه‌های موردنظر آن‌ها، استفاده شد. در این پژوهش، ملاک عملکرد موفق یک رسانه، استفاده مجدد مخاطب از آن رسانه بر اساس ترجیح وی در نظر گرفته شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از روش‌های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیری بهره¬گیری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، بین تیپ¬های شخصیتی مخاطبان و میزان رضامندی مورد انتظار مخاطبان و عملکرد موفق رسانه¬ها رابطه معناداری وجود دارد و هرکدام از تیپ¬های شخصیتی منطبق بر آزمون MBTI ، با شاخص‌های رضامندی مخاطب از رسانه¬ها رابطه دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری در مورد رابطه تیپ¬های شخصیتی مخاطبان و میزان رضامندی مورد انتظار مخاطبان و عملکرد موفق رسانه¬ها با روش ورود نشان داده شده است.

کلید واژگان :

تیپ¬های شخصیتی، نظریه رضامندی، مخاطب رسانه موفق



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک