چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان آشنایی مدیران دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطة شهرستان فامنین با مهارت های سه گانة مدیریتی و ارتباط آن با عمکرد آنان است. نوع پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطة شهرستان فامنین مشتمل بر 85 نفر بود. بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه ای نسبی، 72 نفر از مدیران زن و مرد به عنوان نمونه انتخاب شدند (در هر مدرسه 5 معلم به طور تصادفی انتخاب شدند). ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز، دو پرسشنامۀ محقق¬ ساخته برای سنجش عملکرد مدیریتی (44 گویه و پایایی 94/0) و مهارت‌های سه گانۀ مدیران (36 گویه و پایایی 82/0) بود. نتایج نشان داد که بین دو متغیر میزان مهارت های سه گانۀ مدیریتی و عملکرد مدیران رابطة معناداری وجود دارد (47/0=r و 001/0=p). همچنین، نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه دربارۀ مقایسۀ میزان آشنایی مدیران با مهارت های سه گانه (78/8=F و 001/0=p) و عملکرد مدیران (6=F و 01/0=p) نشان داد که در دوره های سه گانه تفاوت معنادار وجود دارد. بهتر است در انتخاب مدیران، مهارت های آنان در زمینة دانش، نگرش و عمل مد نظر قرار گیرد.

کلید واژگان :

مهارتهای مدیریتی، عملکرد مدیریت، مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت انسانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک