چکیده :

یکی از مهم ترین عناصر نظام های آموزشی، برنامه های درسی است که نقش تعیین کننده و انکارناپذیری در تحقق اهداف و رسالت های نظام آموزشی از نظر کمی و کیفی ایفا می کند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه جایگاه مؤلفه های شخصیتی کارآفرینی در اجرای عناصر برنامه درسی از دیدگاه هنرآموزان و هنرجویان هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش شهرستان دیواندره صورت گرفته است. روش تحقیق زمینه یابی(پیمایشی) بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه هنرآموزان(92 نفر) و هنرجویان(703 نفر) هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش جمعا 795 تشکیل داده اند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 73هنرآموز و 248 نفر هنرجو برآورد گردیده است. شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده است به طوری که همه اعضای جامعه آماری شانس مساوی برای حضور داشته باشند.از پرسشنامه محقق ساخته 34 سؤالی برای (هنرآموزان) و 31 سؤالی برای(هنرجویان) جهت گردآوری داده ها استفاده شده است. برای تعیین روان سنجی پرسشنامه ها، روایی محتوایی آن با نظر خواهی از متخصصان و تنی چند از اساتید مورد تأیید قرار گرفت. علاه بر آن به منظور برآورد همسانی درونی گویه ها ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هنرآموزان به میزان 86 درصد و هنرجویان 79 درصد محاسبه شده است. برای تحلیل داده ها از شاخص میانگین، واریانس و آزمون تی استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که در اهداف، محتوا و مواد آموزشی برنامه های درسی به مؤلفه های کارآفرینی در حد کمی توجه شده است. در عنصر روش تدریس برنامه درسی به مؤلفه های شخصیتی کارآفرینی توجه کافی و در ارزشیابی برنامه درسی جایگاه مؤلفه های شخصیتی کارآفرینی در حد متوسط دیده شده است. نتیجه کلی بیانگر آن است که جایگاه مؤلفه های شخصیتی کارآفرینی در برنامه درسی مطلوب ارزیابی نگردیده است.

کلید واژگان :

کارآفرینی، عناصر برنامه درسی، هنرآموزان و هنرجویان، هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک