چکیده :

در میان تحولاتی که برای نظام طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌های درسی در ایران مطرح گردیده است، تدوین و به اجرا گذاشتن برنامه درسی ملی به مفهوم صحیح آن بوده است. در سند برنامه درسی ملی ذکر شده «برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیرنظام‌های اصلی سند تحول بنیادین و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می‌آورد». اما اینکه آیا این سند واقعاً نقشه جامع یادگیری است و زمینه چنین تحولات همه جانبه و عمیقی را می‌تواند فراهم آورد، محل تأمل و بررسی است. این مطالعه به شیوه تحلیلی، ویژگی‌های سند تحول بنیادین را بررسی و در مواردی چون عدم انطباق و انسجام در سطوح اهداف، عدم انطباق، عدم شفافیت و عدم هماهنگی در اهداف جزیی، عدم سازگاری درونی و بیرونی و عدم ارتباط طولی و عرضی و عدم شفافیت در الگوی هدف‌گذاری، عدم شفافیت و انسجام در مفهوم برنامه درسی و تربیتی، عدم انطباق مفهوم هویت در سند برنامه درسی ملی با مبانی نظری سند ملی، عدم انسجام و یکپارچگی در مفهوم تربیت، عدم انطباق و انسجام برنامه درسی ملی با مبانی نظری، عدم سازگاری دوره‌ها در رابطه با آموزش چند فرهنگی و عدم مطابقت (تناقض) مبانی نظری تلفیق با عمل را مورد نقد قرار می‌دهد.

کلید واژگان :

برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، نقد، محتوای آموزشی، ویژگی‌های سند ملی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک