چکیده :

پژوهش حاضر باهدف تبیین سطح کیفی هنرستان¬ کشاورزی شهدای خیبر بهبهان بر اساس مدیریت کیفیت فراگیر (مکف) انجام گرفت. اين پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر نحوه¬ی جمع‌آوری داده¬ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری هنرجویان (دانش آموزان) هنرستان کشاورزی شهدای خیبر شهرستان بهبهان به تعداد 170 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسای- مورگان، نمونه‌ای 120 نفری از طریق روش نمونه¬گیری طبقه¬ای با انتساب متناسب انتخاب شد. ابزار جمع¬آوري اطلاعات پرسشنامه‌اي محقق ساخت است که اساس طراحي آن استخراج متغيرها از پيشينه نگاشته‌ها بوده است. تأیید روايي پرسشنامه با استفاده ازنظر تعدادی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان انجام گرفت. براي سنجش ميزان پايايي آن 30 پرسشنامه در خارج از نمونه اصلی توزیع و ضریب آلفاي کرونباخ محاسبه شد که این ضریب برای بخش¬های بهبود مستمر (78/0)، مشارکت(76/0) و رضایت هنرجویان (81/0) بوده است. نتایج نشان می¬دهد که بر اساس آزمون t مستقل بین دیدگاه هنرجویان پایه دوم و سوم در خصوص سطح کیفی هنرستان کشاورزی بر اساس متغیرهای بهبود مستمر، مشارکت هنرجویان و میزان رضایت از مدیریت تفاوت آماری معنی¬داری وجود ندارد. همچنین بر اساس آزمون همبستگی پیرسون متغیر بهبود مستمر دارای رابطه مثبت و معنی¬داری با متغیر مشارکت (39/0=r) می¬باشد.

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت فراگیر، هنرستان کشاورزی، شهرستان بهبهان، کیفیت آموزشی



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک