چکیده :

امروزه کارآفرینی به عنوان پدیده ای نو ظهور در محافل علمی ایران مطرح گردیده است که سازمان ها باید با تشخیص و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه ناشی از تغییرات محیطی نه تنها بقا بلکه رشد خود را نیز تضمین نمایند. از این رو توجه به مفاهیمی چون نوآوری و عملکرد شرکت که تاثیر به سزایی در کارآفرینی دارند ضرورت می یابد. لذا در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر کارآفرینی بر نوآوری و عملکرد شرکت پرداخته شده است. که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی می‏باشد. ابزار گرد آوری پرسشنامه می باشد که روایی آن با روايي سازه، تشخيصي و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل در سال 96 می باشند. که حجم آنها با فرمول کوکران 282 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس (بدون هیچگونه گزینش ذهنی از قبل) در بین مدیران و کارشناسان فروش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل توزیع و 264 پرسشنامه به صورت تکميل شده جمع آوری گرديد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل 8.8 ( معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که کارآفرینی و نوآوری بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط تاثیر معناداری دارد که این نتیجه حاکی از نقش مهم کارآفرینی و نوآوری در ارتقای بهبود عملکرد وضعیت موجود شرکتهای کوچک و متوسط استان اردبیل می گردد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، نوآوری، عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط



ارزش ریالی : 150000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک