چکیده :

مفهوم معنویت (Spirituality) در محیط کار و سازمان و کاربردهای آن ، برای رهبران سازمان ، مدیران منابع انسانی ، کارکنان و عاملان تغییر ، اهمیت فراوانی دارد . بسیاری از اقدامات سازمانها برای تغییر و بهبود شرایط خود در دو دهه اخیر از قبیل تعلیق ، مهندسی مجدد، اخراج از کار ، کوچک سازی و ... موجب تضعیف روحیه و نوعی سر در گمی معنوی کارکنان شده است .جهانی شدن ، حرکت به سمت سازمان های دانشی ، رشد تقاضای کارکنان برای محیط های غنی و پرورش دهنده و نیز کار معنا دار ، این فشارها را بیشتر کرده است . به نظر می رسد کارکنان در مشاغل خود به دنبال چیزی بیش از تنها پاداش های اقتصادی هستند . پس از سال ها تحقیق و تجربه هم اکنون سازمان ها به سمتی در حال حرکتند که معنویت نام گرفته و مقصد و هدف جدیدی برای سازمان ها در حال شکل گیری است . معنویت به مثابه روح در کالبد سازمان ها ، می تواند نقش موثری در یکپارچگی و همسویی افراد با سازمان داشته باشد . دراین مقاله ابتدا به تعاریف مختلفی از معنویت ،تاریخچه و سپس ویژگی ها و شاخصه های آن پرداخته شده است . همچنین بر اساس مدل میلیمان ، سه سطح فردی ، سازمانی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است و نقش ایت متغیر را بر کارایی کارکنان سازمان و دلایل کاربرد آن در سازمان بیان خواهد شد .

کلید واژگان :

معنویت ، معنویت سازمانی ، محیط کار ، عوامل فردی ، عوامل سازمانی ، عوامل اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک