چکیده :

سرمایه های انسانی مهمترین مزیت رقابتی و عامل کلیدی جهت نیل به موفقیت سازمان ها هستند. عکس این مطلب نیز صادق است. منابع انسانی می توانند مانعی جهت کارایی و اثر بخشی سازمان ها شوند. وجود رفتارهای ضدشهروندی در سازمان ها، اثربخشی سازمانی را به مخاطره می اندازند و موجب کاهش عملکرد، کاهش درآمد، کاهش اعتماد در سازمان شده و پیامدهای منفی برای جامعه دارد. یکی از مهم ترین عوامل سازمانی که در بروز رفتارهای ضد شهروندی و شهروندی در سازمان موثر است فضای اخلاقی سازمان است. ایجاد و حفظ فضای اخلاقی ضرورتی انکار ناپذیر برای سازمان های امروزی است. این نوع فضا ها ؛ ارزش ها و باورهای اخلاقی محیطی و روش های فلسفه ای که سازمان بر اساس آن تاسیس گردیده و کلیه فرایندهای ساختاری و رفتاری سازمان را تحت تاثیر قرار داده و در قالب عملیات سازمانی متبلور می شود. فضای اخلاقی سازمان بوسیله بازخوردها و واکنش هایی که به رفتار افراد می دهد مانند پاداش ها ، و حمایت هایی که از رفتارهای افراد می کند و قوانین و مقررات خاصی که ایجاد می کند راهنمای رفتار افراد در سازمان است و مدیران و سرپرستان می توانند با تغییر و مدیریت فضای اخلاقی سازمان بر رفتارهای اخلاقی کارکنان اثر گذارند.در واقع هرچه فضای اخلاقی سازمان مبتی بر خیرخواهی و انسانیت بوده و سازمان اصول اخلاقی مشخص و مدونی داشته باشد رفتارهای اخلاقی در سازمان افزایش یافته و در مقابل هرچه فضای اخلاقی سازمان بر خودخواهی و منافع فردی تاکید کرده و سازمان به افزایش سود و منفعت از هر طریقی توجه نماید رفتارهای غیر اخلاقی در سازمان افزایش می یابد. تعاریف مختلف از فضای اخلاقی سازمان ،آشنایی با مفهوم فضای اخلاقی سازمان و انواع فضاهای اخلاقی موجود در سازمانی ، مدل فضای اخلاقی سازمانی ، شناخت ابعاد فضای اخلاقی در سازمان ، ارزیابی سطوح فضای اخلاقی سازمانی در سازمان ها ،معرفی رفتارهای ضد شهروندی در سازمان ها ، بررسی ارتباط فضای اخلاقی سازمان با رفتارهای ضد شهروندی سازمانی و در نهایت چگونگی مدیریت فضای اخلاقی سازمان و ایجاد فضای اخلاقی مناسب در سازمان که در این مقاله به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد

کلید واژگان :

فضای اخلاقی سازمان ، رفتارهای ضد شهروندی سازمان ، تئوری توسعه اخلاقی شناختی ، مدیریت فضای اخلاقی سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک