چکیده :

تمرکز از جمله متغیرهای ساختاری بازار است که بر اساس آن می‌توان اندازه رقابت را مورد سنجش قرار داد. برای اندازه¬گیری تمرکز بازار از شاخص های متعددی استفاده می شود. در این مقاله از شاخص نسبت تمرکز، شاخص هرفیندال- هیرشمن، شاخص هال- تایدمن، شاخص جامع تمرکز صنعتی، شاخص آنتروپی و شاخص هانا- کای در طی سال‌های1375، 1380، 1385 و 1390 استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق اندازه گیری میزان تمرکز بازار و نشان دادن تغییرات آن در طی سال‌های (1375- 1390) می‌باشد. نتایج نشان‌دهنده آن است که تمرکز بالایی در صنعت خودروی ایران وجود دارد به گونه‌ای که حتی با ورود بنگاه های جدید در صنعت خودرو ایران و افزایش تولید کل در این صنعت، تمرکز همچنان در صنعت خودرو تداوم داشته است

کلید واژگان :

ساختار ، هرفیندال هیرشمن، خودرو، تمرکز بازار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک