چکیده :

شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین از دل دانشگاه سنتی، محصول تاثیر متقابل نیروهای مختلفی است که خلاقیت و کنش جمعی، از ویژگی‌های بارز آن است. پس از آن که دانشگاه به سطح بالاتری از تراز انرژی منتقل می‌گردد ، (از سطح دانشگاه سنتی به سطح دانشگاه کارآفرین) تعادل نیروها برای حفظ شرایط به گونه‌ای الزامی است که دانشگاه به وضعیت سابق باز نگردد. پس از شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین، همین گونه نیروها بر فرایند انتقال فناوری و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه نیز (به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مهم ماموریت سوم دانشگاهی) تاثیرگذارند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و با بهره‌گیری از نگاه فرارشته‌ای، به تحلیل نیروهای موثر بر شکل‌گیری دانشگاه کارآفرین و انتقال فناوری از منظر دینامیک (نیروهای جانب و گریز از مرکز)، تغییر اجتماعی (کرت لوین)، زبان‌شناسی (رویکرد زبان‌شناختی باختین)، فیزیک الکتریسیته (اختلاف پتانسیل و جریان الکتریکی)، و روان‌شناسی (نیازهای موری) می‌پردازد. یافته ها نشان می دهد نیروهای پیش‌برنده (مانند تامین مالی و تجهیزات تحقیق، شناخت بازار، یادگیری و ...) و بازدارنده (مانند به شدت کاربردی شدن تحقیقات و بازاری شدن کارکرد دانشگاه) می‌تواند با توجه به شرایط در خروج از ثبات، تغییر، و ثبات مجدد موثر باشد

کلید واژگان :

دانشگاه کارآفرین، انتقال فناوری دانشگاهی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک