چکیده :

در هر نظام اقتصادي و بازرگاني، مقوله بازار مهمترين رکن و عامل تشکيل دهنده آن است. به تعبير ديگر، بازار و روابط موجود در آن به شکل گيري و نهادينه کردن نظام مربوطه کمک شاياني مي‌نمايد. در تمامي بخشها و حوزه‌هاي مختلف بازار عوامل متعددي به کار گرفته مي‌شود که حاصل آن را مي‌توان فرايندي به نام بازاريابي ناميد. بازاريابي نتيجه کنشها و بر هم کنشهاي عوامل ذينفع در بازارها است. در جهان امروز، تغييرات مداوم و بنيادي در همه عرصه‌ها از جمله بازارها در جريان است که رقابت را بسيار متلاطم و پيچيده مي‌سازد. اين تغيير و تحولات خواه و ناخواه تاثيراتي بر حيات جوامع باقي گذاشته و نيازمند اداره و بهره‌برداري مناسب به شيوه‌اي علمي و تجربي است. يکي از راهکارها و شيوه‌هاي موثر مواجهه با تغييرات محيطي و حرکت در جهت افزايش رشد و سهم بازارها و کمک به ايجاد مزيت رقابتي پايدار، مفهوم و رويکرد برنامه‌ريزي بازاريابي و طراحي و اجراي آنها در بازارها است. برنامه‌ريزي بازاريابي به مثابه نقطه اتکا سازمان براي حرکت هدفمند و سازمان يافته در آينده مطرح مي‌باشد. لازمه طراحي و پياده سازي برنامه بازاريابي، شناخت مدل‌ها و الگوهاي بازاريابي، به همراه اجزا و عناصر هر يک از آنها مي‌باشد. در این مقاله با پرداختن به چندین الگوی بازاریابی و همچنین الگوهای بازاریابی جهانی برآنیم تا مولفه‌های لازم برای تدوین نظام بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی را معرفی نمائیم.

کلید واژگان :

نظام بازاریابی؛ بازاریابی صادراتی؛ محیط بازاريابي؛ برنامه بازاریابی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک