چکیده :

هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به شاخصة اخلاق و مؤلفه‌های آن در کتب علوم اجتماعی در دورة متوسطة نظری است. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است و عناوین و مصادیق هر یک از مؤلفه‌های داده با استفاده از چک لیستی از معیارهای شاخصة اخلاقی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی جمع‌آوری شده است. جامعة آماری شامل کلیة کتب علوم اجتماعیِ مقطع متوسطه نظری، رشتة ادبیات و علوم انسانی است که در مجموع چهار کتاب در نظر گرفته شده است؛ بنابراین، از روش سرشماری به‌عنوان نمونه استفاده شده است. برای سنجشِ میزان پرداخت و تحلیل سؤالات از آمار توصیفی سود برده شده است. در نهایت پس از بررسی کلی این نتایج، به این نکته پی می‌بریم که میزان توجه به شاخصة اخلاق در بُعد سیاسی در کتب علوم اجتماعی دورة متوسطه 27درصد، در بُعد اجتماعی (خانوادگی و شهروندی) 49درصد، در بُعد اقتصادی 10درصد و در بُعد عمومی 14درصد است که بین شاخصة اخلاق در ابعاد مختلف توازن خاصی برقرار نبوده و نیست و می‌طلبد مسئولان تعلیم و تربیت در بازنگری‌های آتی خود به آن توجه نمایند.

کلید واژگان :

اخلاق، اخلاق اقتصادی، اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی، اخلاق و دین، کتب علوم اجتماعی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک