چکیده :

امروزه پایه و اساس رقایت بین کشورها و سازمانها، رقابت در دانش بوده و اقتصاد کشورها به سمت اقتصاد دانش محور در حال پیشروی میباشد. اقتصاد دانش محور اقتصادی است که به شکل مستقیم بر اساس تولید، توزیع و مصرف اطلاعات و دانش قرار گرفته باشد. زمانی که توجه سازمانها و کشورها به سوی دانش و دانش محوری جلب میگردد وجود شرکتهای دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار میشود. به طوری کهکشورها میتوانند با اتکاء بر دستاوردهای این شرکتها به کسب مزیت رقابتی در بازارهای جهانی بپردازند. این موضوع زمانی از اهمیت بالاتری برخوردار میشود که مسأله تحریم های اقتصادی وارد معامله گردد. زمانی که کشوری با تحریم های اقتصادی مواجه میشود شرکت های دانش بنیان به عنوان یک راهبرد اثرگذار برای مقابله با تحریم ها کاربرد خواهد داشت. یکی از ارکانهای مهم دراقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخلی با تکیه بر دانش ملی میباشد. برای ایجاد فرهنگ دانش محوری در سازمانها باید ابتدا فرهنگ تسهیم دانش را در سازمان نهادینه کنیم تا افراد با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود بتوانند وابستگی کشور را به دانش خارجی از میان ببرند. با به اشتراک گذاری دانش و بالا رفتن اطلاعات آنها، افراد احساس توانمند بودن خواهند داشت و به این باور میرسند که بدون نیاز به دانش کشورهای دیگر و با تکیه بر پتانسیل های خود میتوانند تهدید تحریم ها را به فرصت تبدیل نمایند.

کلید واژگان :

تحریم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، شرکتهای دانش بنیان، مدیریت دانش، تسهیم دانش، توانمندسازی کارکنان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک