چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد تعهد سازمانی بر اساس مولفه هاي هوش هیجانی در میان مدیران و معاونان مدارس دولتی پیرانشهر انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 105 نفر از مدیران و معاونان (زن و مرد)،به صورت طبقه اي متناسب باحجم به صورت تصادفی انتخاب شدند. براي گردآوري داده هاي پژوهش از دو پرسشنامه تعهد سازمانیمی یر و آلن ( 1990 ) وهوش هیجانیبرادبري و گریوز ( 2004 ) استفاده شده است. براي روایی پرسشنامه ها از متخصصان روانشناسی و علوم تربیتی بهره گرفته شده و براي سنجش میزان و پرسشنامه هوش α=0/ پایایی نیز از ضریب آلفاي کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روي یک نمونه 30 نفري، پرسشنامه تعهدسازمانی 872 بدست آمد. داده هاي تحقیق پس از جمع آوري بر اساس فرضیه هاي پژوهش و با استفاده از تحلیل ما نوا و تحلیل α =0/ هیجانی 947 رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویاي آن است که: 1- بین مولفه هاي هوش هیجانی با ابعاد تعهدسازمانی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2- از میان مولفه هاي هوش هیجانی، مدیریت رابطه بیشترین توان پیش بینی تعهد سازمانی را دارد.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، تعهدسازمانی، مدیران مدارس.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک