چکیده :

با عنايت به پديده جهاني شدن اقتصاد، برخي عقيده دارند كه بازارهاي جهاني فردا از آن شركتهايي است كه به ريسك‌پذيري كارآفرينانه بهاء مي‌دهند، و براي گسترش سرمايه‌هاي فكري خود در حد كلان سرمايه‌گذاري مي‌كنند، در بالندگي فردي پرتلاش‌اند و در خط مشي‌گذاري، شرايط محيطي را مدنظر قرار مي دهند. بر همين اساس، توسعه كارآفريني از جنبه‌هاي گوناگون مدنظر قرار گرفته است كه آموزش يكي از جنبه‌هاي مهم آن و در راستاي گسترش آن است. با توجه به مطالعات مختلفي كه صورت گرفته، تأييد شده است كه ويژگيهای كارآفرينانه اغلب اكتسابي است و نه ارثي. از اين رو، در حال حاضر آموزش كارآفريني به يكي از مهم‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت دانشگاهها تبديل شده است. با ورود جامعه‌شناسان و روانشناسان به عرصه مطالعات و تحقيقات پيرامون كارآفريني، كارآفرينان و نتايجي كه از اين تحقيقات حاصل شده، ضرورت توجه به كارآفريني و توسعه آن بويژه آموزش كارآفريني بيش ‌از پيش مشهود گرديده، و همين امر موجب افزايش تلاشها براي توسعه كارآفريني و آموزش آن در دو دهه گذشته شده است. از جمله كساني كه در زمينه بررسي ويژگيهاي كارآفرينان مطالعه و تحقيقاتي انجام داده‌اند مي توان به مك‌كله‌لند، كارلند، استوارت ميل، بروكهاوس، برچ، تيمونز،كالينز و ماير اشاره كرد. نتايج اين تحقيقات بر اكتسابي بودن اغلب ويژگيهاي كارآفريني تأكيد دارد. لذا بايد در فراهم‌آوردن محيط مناسب و آموزشهايي كه ويژگيها، تجربيات و مهارتهاي لازم را در افراد تقويت مي‌نمايد، سعي نمود. در مقاله حاضر، با هدف متناسب سازي آموزشهاي قابل ارائه به دانشجويان با نيازهاي كاري جامعه، ضمن مروري مستند بر ادبيات موضوعي مربوط به كارآفريني و آموزشهاي كارآفريني و اشتغالزا و موضوعات مرتبط با آن، به ارائه الگويي مفهومي بمنظور بررسي و تحليل آموزش‌هاي كارآفرينانه و اشتغالزا در نظام آموزش عالي كشور پرداخته شده است. در پايان مقاله، موارد مذكور جمع‏بندي شده، نتيجه‌گيري، بحث‌‌ومقايسه، كاربردهاي مديريتي، و پيشنهادات مرتبط با آن جهت پيگيري تحقيقات مشابه در آينده ارائه شده است.

کلید واژگان :

الگو- نيازسنجي - آموزش‌ - كارآفريني - اشتغال - دانش آموختگان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک