چکیده :

کارآفرینی درمناطق شهری به عنوان یک رویکرد اساسی برای توسعه مشارکت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و نهادهای مردمی به شمار رفته و پایه¬ای برای تقویت بخش خصوصی و تأمین زيرساخت‌های مناسب این بخش محسوب خواهدشد. باتوجه به رقابت فزايندهاي که ميان جوامع بوجودآمده بيشتراین رقابت سمت وسویی برسرمنابع وسرمايه هادارد. يكي ازمهمترين اين سرمايه ها،سرمايه انساني است. خوشبختانه به دليل جوان بودن جمعيت كشور، سرمايه انساني بالقوه اي وجود داردكه قطعا هدايت و برنامه ريزي خاصي رابراي توانمندسازي وسپس جذب آنها درساختار اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشورمي¬طلبد. یکی ازاین برنامه ریزی ها توجه ویژه به کسب وکارهای خانگی به عنوان راهکاری کم هزینه و یکی اصلی¬ترین مزیت های رقابتی و استراتژیهای کلان دهه آینده میان جوامع بشمار میرود. ازاين رو توجه به مقوله كارآفريني جهت دستیابی به راهکارهای جدید بيش از پيش توجه سياستگذاران و تصميم سازان را به خود می¬طلبد. اين مطالعه تلاش مي نمايد تا با معرفي كارآفريني به عنوان يك حوزه تفكر جديد با طرح مسئله اشتغال و موانع آن، نقش کسب وکارهای خانگی را در این فرایند بررسی می¬نماید. دراين پژوهش عوامل تأثيرگذارمختلف در راه اندازي کسب و کارهاي خانگي به عنوان نوعي كارآفريني در سطح خانواده در شهرستان ارومیه و با سه معيار، شخصيتي و رفتاري، فرهنگي و اجتماعي و دولتي مورد بررسي قرار گرفته است. نتيجه حاصل بیانگر وجود رابطه معني داري بين عوامل فوق و راه اندازي کسب و کارهاي خانگي درسطح منطقه مطالعاتی است. همچنين اولويت تأثير گذاري عوامل فوق در راه اندازي کسب وکارهاي خانگي تصمیمات دولتی بوده است.

کلید واژگان :

ارومیه، بیکاری، توسعه كارآفريني، تجزیه و تحلیل اقتصادی، کسب وکارهای خانگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک