چکیده :

بازاريابي مستقيم يكي از استراتژي هاي بازاريابي رو به گسترش در صنعت بانكداري ايـران اسـت و دسـته بنـدي مـشتريان و شناخت مشتريان هدف در بازاريابي مستقيم از اهميت فراواني برخوردار است . در واقع اين مشتريان هدف هستند كه براي ارائه محصولات و خدمات جديد در بازاريابي مستقيم انتخاب مي شوند. بنابراين بهبود فرايند شناسايي مـشتريان هـدف در شـرايط رقابتي حاكم بر صنعت بانكداري داراي اهميت زيادي است. در اين مقاله مدل تركيبي جديدي براي دسـته بنـدي مـشتريان وشناسايي مشتريان هدف ارائه مي گردد كه بر روي يك مجموعه داده بانك آزمايش و نتايج ارائه خواهد گرديد. ابتدا با اسـتفاده از مطالعات كتابخانه اي، مصاحبه با خبرگان و رجوع به پايگاه داده اينترنتي بانك شاخصه هاي دسـته بنـدي مـشتريان بانـك استخراج و با استفاده از توابع استنتاج فازي رتبه بندي گرديد و سپس با استفاده از روشهاي داده كاوي اقدام به دسـته بنـدي مشتريان گرديد. نتايج نشان مي دهد، مدل ارائه شده، فرآيند شناسايي مشتريان هدف را در بازاريـابي مـستقيم در قيـاس بـا مدلهاي قبلي بهبود بخشيده است.

کلید واژگان :

داده كاوي، بازاريابي مستقيم، دسته بندي، منطق فازي، مشتري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک