چکیده :

تا چند دهه پیش در مباحث کارآفرینی، بيشتر بر عوامل اقتصادي تأكيد می شد. اما امروزه کارآفرینی در مباحث دیگر نیز اهمیت پیدا کرده است و می¬تواند در بسیاری از زمینه ها عامل موفقیت و توسعه باشد. فرهنگ و مسائل اجتماعی یکی از این حوزه ها هستند . در این تحقیق موضوع کارآفرینی فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.کارآفرینی می تواند توسعه فرهنگی و رفاه جامعه را در همه حوزه های فرهنگ در پی داشته باشد. آنچه در تحقیق حاضر، برای رسیدن به اهداف تحقیق که عبارتند از شناسایی تفاوت میان ارزش فرهنگی و ارزش اقتصادی، بررسی نقش ارزش فرهنگی در تعریف کارآفرینی فرهنگی و تفاوت تعریف کارآفرینی و کارآفرینی فرهنگی به دلیل وجود ارزش¬های فرهنگی، همچنین برای پاسخ گویی به سوالات تحقیق که شامل یک سوال اصلی که عبارت است از ارزش فرهنگی چیست؟ و دو سوال فرعی: ارزش اقتصادی چیست؟ و تفاوت این دو ارزش در چیست؟ می باشد، اهمیت دارد. تفاوت ارزش های فرهنگی با ارزشهای اقتصادی می باشد. در نتیجه برای تحقق کارآفرینی در حوزه فرهنگ باید ارزشهای فرهنگی را در رأس قرار داد و از این طریق به این مهم دست پیدا کرد. تحقیق حاضر به روش مروری ـ توصیفی و روش جمع آوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان می دهد که خلق ارزش فرهنگی که به معنای کارآفرینی فرهنگی می باشد متفاوت با خلق ارزشی است که در کارآفرینی مورد بحث می باشد به دلیل اینکه ارزش های فرهنگی بر خلاف ارزش های اقتصادی که با نیازهای مادی انسان ها سروکار دارند، در ارتباط با مسائل معنوی و غیر مادی افراد و جامعه می باشند.

کلید واژگان :

کارآفرینی، کارآفرینی فرهنگی، ارزش فرهنگی، ارزش اقتصادی، خلق ارزش فرهنگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک