چکیده :

کارآفريني بعنوان يك پديده نوين در اقتصاد، در يك گستره وسيع و در تعاملی چند سويه با بازارگرایی، نقشی تعيين كننده در بهبود و ارتقای عملکرد سازمان ها ایفاء می کند. هدف از انجام اين پژوهش ارزیابي تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد بانک ها با در نظر گرفتن بازارگرایی بعنوان متغیر ميانجي در رابطه بين این دو متغیر است. به این منظور، سه فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 37 سؤال در 11 بعد استفاده شد و بین 234 نفر از مدیران بانک های دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق، ضمن تأیید تأثیر بازارگرایی بر عملکرد نشان داد که بطور كلي بين گرایش کارآفرینی و عملکرد بصورت مستقیم و همینطور بواسطه بازارگرايي و بطور غیر مستقیم نیز رابطه معناداري وجود دارد و متغير بازارگرایی بر اين رابطه تأثير بسزايي می گذارد. در انتها نیز متناسب با یافته های تحقیق، پیشنهاداتی جهت توسعه گرایش کارآفرینی در بانک ها ارائه گردید.

کلید واژگان :

گرایش کارآفرینی، بازارگرایی، عملکرد.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک