چکیده :

امروزه گردشگري یکی از متنوع ترین و در عین حال پاکیزه ترین صنایع در دنیا به حساب می آید تا جایی که نام صنعت پاك را براي آن برگزیده اند و به عنوان یکی از منابع مهم کسب ارز خارجی به حساب می آید که توسعه آن نیازمند شناخت کافی از عوامل مؤثر بر گسترش آن می باشد. شهر تبریز که در کنار شهرهایی چون مشهد، شیراز و اصفهان به عنوان یکی از قطب های گردشگری مطرح است و از این حیث دارای پتانسیل های مذهبی_فرهنگی، تاریخی و طبیعی و جاذبه های با ارزش دیگری نیز هست، که جهت توسعه گردشگری در این ناحیه نیازمند مطالعات بیشتری می باشد. هدف این مقاله تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگري در شهر تبریز با استفاده از مدل راهبردي SWOT می¬باشد. این مقاله از نوع هدف کاربردي و به روش توصیفی_تحلیلی بوده که جهت گردآوري داده ها از مطالعات کتابخانه اي و میدانی(مشاهده، مصاحبه و توزیع پرسشنامه) استفاده شده، سپس براي تحلیل داده ها از مدل راهبردي SWOT استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که شهر تبریز با داشتن 12 نقطه قوت و 10 فرصت پتانسیل ها و توانمندی¬های فراوانی جهت توسعه گردشگری دارد ولی در عین حال 8 نقطه ضعف و 13 تهدید به عنوان موانع و محدودیت هایی اساسی جهت توسعه گردشگری مواجه می باشد، که در قسمت استراتژی سوات، به ارائه راهکارهایی جهت کمک به بهتر شدن وضعیت گردشگری این شهرستان پرداخته شده است.

کلید واژگان :

گردشگری ، توسعه،SWOT، شهر تبریز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک