در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار جهان امروز كه با تغییر و تحولات پرشتاب محیط بینالمللی، گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و دگرگونی اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی همراه است، كارآفرینی را به مثابه "موتور توسعه اقتصادی" به كار گرفتهاند. امروزه کارآفرینی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به معنی فرآیند کشف و بهرهبرداری از فرصتها به منظور ارزش آفرینی در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی میشود. بدین ترتیب توسعه کارآفرینی نقش شایستهای برای حضور فعال در بازارهای جهانی، مقابله با رقبا، اشتغالزايی پایدار، توسعه عدالت، کاهش فقر و حل مشکلات جامعه، دولت و بخش عمومی دارد. توسعه کارآفرینی در ایران نیز بعنوان اجراییترین و عملیترین استراتژی برون رفت از بن بستها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است. در این مقاله ضمن اشاره به موانع و چالشهای توسعه کارآفرینی در ایران از سه بعد عوامل ضد انگیزشی، موانع قانونی و محیط کسب و کار، نتيجهگيري ميشود كه بهرهگيري از ظرفيتها و قابليتهاي كارآفريني به عنوان يك ابزار توانمند در حركت به سوي توسعه در جامعه ايران ميتواند موتور و محرك ساير بخشهاي اقتصادي بوده و روند توسعه در كشور را به طور چشمگيري تسريع نمايد.
کلید واژگان :كارآفريني، موتور توسعه، حماسه اقتصادي، اشتغال پايدار
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142961737469356
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : همايش ملي دانشگاه كارآفرين، صنعت دانش محور
- برگزار کنندگان : دانشگاه مازندران و ساير موسسات
- تاریخ ثبت : 1394/02/01 16:26:14
- ثبت کننده : مهدي قجري كناري
- تعداد بازدید : 257
- تعداد فروش : 0