چکیده :

در علوم مدیریت و جامعه شناسی سازمان، رفتار شهروند سازمانی (OCB) به عنوان پدیده ای نوظهور بروز کرده است؛ پدیده ای که در آن از کارکنان به عنوان شهروند سازمانی انتظار می رود، بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت کنند. اما این پدیده هم مانند سایر پدیده های اجتماعی دیگر، از عوامل عدیده ای متاثر است که یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آن سرمایه اجتماعی است. این مطالعه به بررسي ارتباط ميان سرمايه‌اجتماعي و رفتار شهروندي سازماني کارکنان در سال 1393 پرداخته‌ است. پژوهش حاضر به روش توصيفي از نوع پيمايشي انجام پذيرفته‌است. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه بوده که بعد از برآورد اعتبار و پايايي در بين پاسخ گويان توزيع گرديده‌است. جامعه آماري اين پژوهش را کارکنان یکی از بانک های دولتی در استان مازندران تشکيل داده‌اند که از ميان آنان 138 نفر به عنوان نمونه آماري تعيين شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهپیت و گوشال(1998) و پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (1990) استفاده شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ برای سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی به ترتیب 0.78 و 0.82 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری ضریب همبستگي با نرم افزار SPSS15 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و رفتارشهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی، رفتار شهروندی سازمان، بعد ساختاری، بعد ارتباطی، بعد شناختی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک