چکیده :

تدوين و اجراي برنامه خودكارسازي مستمر فرآيندهاي سازماني پيشنيازي براي ايجاد و حفظ سطح تعامل قابل قبول با ساير سازمانهاست كه از شروط ادامه بقاي سازماني است. پيوند و تعاملات بين سازماني از پيوند جريانهاي گردش كار حاصل شده و سامانه هاي اطلاعاتي مجري گونه هاي خودكار شده اين فرآيندها هستند. بر اين مبنا تعاملات بين سازماني منجر به تعاملات ميان سيستمي ميگردد كه خود نيازمند زبان مشتركي براي تعاملات بين سيستمي است كه فناوريهايي نظير تبادل الكترونيكي دادهها از گونه هاي اوليه پياده سازي اين ارتباطات هستند. پياده سازي برنامه معماري سازماني در چهارچوب معماري اطلاعات مي تواند ابزار دستيابي به سطوح بالاتري از كارآيي سازماني تلقي شود. اختراع تلفن و سپس رايانه و تلفيق كارآيي اين دو وسيله باعث پيدايش اينترنت و صنعت فناوري موجب نوآوري و تأثيرات چشمگيري بر كيفيت و هزينه توزيع كالاها و خدمات گذاشته و كمك بزرگي را به رقابتي شدن بازارها نموده است . با ظهور تجارت الكترونيكي تغييراتي در نحوه ارتباط ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان؛ هزينه هاي توليد، پردازش و انتقال اطلاعات به شدت كاهش يافت اين تغييرات نقش واسطه ها )به عنوان ارتباط دهنده توليدكننتدگان و مصرف كنندگان( را نيز تحت تأثير قرار داد. اگرچه نمي توان به طور دقيق عنوان كرد كه اين تغييرات با چه سرعتي اتفاق خواه افتاد، اما مي توان انتظار داشت كه واسطه گري الكترونيكي نقش عمده اي را در آينده تجارت الكترونيكي ايفا نمايد در اين مقاله با معرفي مفاهيم درگير در معماري سازماني تصوير مناسبي از آن را ارائه ميشود. بدين لحاظ در ابتدا به معماري سازماني از منظر دلايل وجودي و مزاياي آن براي سازمان پرداخته و جايگاه اين مفهوم را در مديريت سازمانها مشخص ميشود. در ادامه با توصيف قسمتهاي مختلف سيستمهاي اطلاعاتي سازمان بررسي و چارچوبهاي معروف براي اين منظور نيز معرفي ميشوند. در انتها با بررسي ابعاد فعاليت واسطه گري)توزيع( الكترونيك و تاثير پذيري آن از فضاي فناوري اطلاعات و ارتباطات تبيين ميگردد.

کلید واژگان :

معماري سازماني، چارچوب معماري، فناوري اطلاعات سازماني، واسطه گري الكترونيك، تجارت الكترونيك، حذف واسطه گري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک