چکیده :

امروزه نیاز به سرمایه فکری جهت ربودن گوی سبقت از رقبا در عصر تغییرات فزاینده و سریع و یافتن استفاده مناسب و اعتلای آن بیش از پیش احساس می گردد، یکی از عوامل تاثیر گذار در نهادینه و اعتلای تحریم اقتصادی، سرمایه فکری است. و با توجه به برجسته و فزاینده دانش در اقتصاد، تجارت و فرایندهای مدیریتی ، تبیین ماهیت وسنجش و ارزشگذاری سرمایه های فکری بیش از پیش اهمیت یافته است.در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می شود و در دنیای امروز، موفیقت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارائیها بستگی دارد. چرا که کمیاب ترین و پیچیده ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروزی همان منابع انسانی هستند، ازاین رو، اغلب مدیران استراتژی های خود را بر روی عوامل ملموس و مشهود سازمان مانند تکنولوژی و استفاده از منابع فیزیکی و مالی متمرکز می کنند که این امر با توجه به ویژگی های امروزی اقتصاد جهانی وظهور پدیده هایی همچون جهانی شدن و رشد روز افزون تکنولوژی و استفاده از فناوری های نوین در ارایه محصولات جدید ومتنوع نمی توانند به تنهایی سبب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها شود. بنابر این سازمانها برای دستیابی به مزیت رقابتی ورشد و بقای خود به عواملی همچون سرمایه فکری توجه بسیار دارند. در اين مقاله ساز و كارهاي لازم براي افزايش سرمایه های فکری در تحریمهای اقتصادي و ايجاد يك اقتصاد مردمي به مثابه مهمترين عامل در اقتصاد مورد بررسي قرار گرفته است و راهكارهاي لازم براي نيل به اين مقصود ارائه شده است.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، کارت قرمز، تحریم اقتصادی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک