چکیده :

آهنگ فزاينده تغيير و مفهوم مزيت رقابتي زودگذر به ايجاد مدل هاي موضع يابي استراتژيک پويا منجر شده است. سازمان ها نيازمند طراحي و اتخاذ استراتژي هايي هستند كه بتواند آن ها را در بهبود عملكردشان ياري رسانند زيرا در چنين محيط رقابتي، سازمان هايي قادر به بقا هستند كه از گردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرايط متغير و پوياي بازار رقابتي؛ همگام نمايند اما ازآنجاكه هيچ سازماني نمي تواند منابع نامحدود داشته باشد، استراتژيست ها بايد در اين مورد كه كدام يك از استراتژي هاي مختلف مي توانند بيشترين منفعت را به سازمان برسانند، تصميم گيري نمايند. بررسی تاثیر چنین اقداماتی بر عملکرد سازمان ها، توسط مدیران بازاریابی؛ امری ضروری محسوب می شود و مدیران استراتژیک بازاریابی که در خط اول تماس با مشتری قرار دارند، با شناخت موقعیت ها و فرصت ها مي توانند در بهبود نتایج عملکردی سازمان نقش بسيار مهمي داشته باشد. با توجه به آنچه که گفته شد، هدف این پژوهش نیز بررسی تاثیر فرآیند مدیریت استراتژیک بازاریابی بر نتایج عملکرد بانک ملت استان گلستان می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی و از نوع گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش و جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد منون و همکاران(1999) استفاده شد که روايي پرسشنامه بر اساس روایی محتوا تایید شد. همچنین مقادیر ضریب آلفای کرونباخ تمامی متغیرهای پژوهش بالاتر از 7/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شاغل در شعب مختلف بانک ملت استان گلستان درنظر گرفته شده است. با توجه به اینکه حجم جامعه آماری 491 نفر می باشد، حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان برابر با 217 نفر تعیین گردید. آزمون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش تحلیل مسیر است که برای اجرای آن از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان می دهد که در فرضیه ی اول برخی از مولفه های پیش نیاز تدوین مدیریت استراتژیک بازاریابی بر مولفه های مدیریت استراتژیک بازاریابی مثبت و معنادار و برخی بی معنا می باشند و در فرضیه ی دوم نیز به همین صورت برخی مولفه های مدیریت استراتژیک بازاریابی بر مولفه های نتایج عملکرد بانک ملت استان گلستان معنادار و برخی بی معنا هستند.

کلید واژگان :

پیش نیازهای مدیریت استراتژیک بازاریابی، فرایند مدیریت استراتژیک بازاریابی، نتایج عملکرد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک