چکیده :

با گذشت زمان و در اثر رشد جوامع و پيچيده تر شدن صنعت و تکنولوژي، نياز بشر به منابع انرژي شدت يافت و کشف و بهره برداري وسيع از منابع فسيلي را ناگزير نمود. در دنياي امروز، انفجار جمعيت، ارتقاء سطح زندگي و رفاه انسانها و آسيبها و تهديدات روز افزوني که استفاده بي رويه از انرژيهاي فسيلي به طبيعت و محيط زيست وارد مي کند ادامه اين روند را غيرممکن ساخته است، بطوريکه شوک نفتي دهه هفتاد به عنوان يک نقطه گسست، لزوم توجه به منابع جايگزين را بيش از پيش براي سياستگذاران انرژي کشورهاي صنعتي مطرح نموده است. بدين ترتيب بشر با نگاهي دوباره به خورشيد، باد، امواج و ساير منابع طبيعي پايان ناپذير، در پي کاهش وابستگي خود به منابع فسيلي است. طي چند سال گذشته روند استفاده از منابع انرژي تجديد پذير به ويژه در کشورهاي صنعتي با سرعت زيادي در حال افزايش بوده و اين کشورها به دنبال افزايش بيشتر سهم منابع تجديدپذير در سبد انرژي خود مي¬باشند. توسعه توجه جهاني مصرف کنندگان کالا و خدمات به مسئله محيط زيست از يک سو و تجديد ساختار بازار برق در بسياري از کشورها از انحصار گرايي دولت به ساختار بازار برق آزاد از سوي ديگر و نياز به مشتري مداري و رقابتي شدن باعث شده است شرکت ها و بازاريابان و خرده فروشان درگير در صنعت برق به فکر ايجاد محصولات دوستدار محيط زيست و در اين مورد استفاده از انرژي هاي تجديد پذير باشند . در اين مقاله سعي شده است ضمن ارائه نحوه تحقيقات انجام شده در چند کشور در خصوص عوامل تاثير گذار در گرايش هر چه بيشتر مصرف کنندگان به بازار برق سبز ، نتايج و اصول نظري استراتژيهاي اتخاذ شده نيز مورد بررسي قرار گيرد .

کلید واژگان :

انرژی پایدار و تجدید پذیر ، بازار برق سبز ، استراتژی بازاریابی برق سبز ، رفتار مصرف کننده ، گواهینامه انرژی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک