چکیده :

آموزش ضمن خدمت کارکنان به عنوان فعالیت¬های اثربخشی که می¬تواند عملکرد سازمانها را تحت تاثیر قرار دهد از اهمیت زیادی در توفیق سازمان¬ها برخوردار می باشد. هدف این مقاله تعیین میزان اثربخشی آموزش¬های ضمن خدمت با روش نیازسنجی و بدون روش نیازسنجی است. روش مطالعه علی- مقایسه ای است و جامعه آماری تمامی کارکنان شاغل در ادارات استان کردستان هستند که در دوره¬های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده¬اند که از بین آنها تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد که بعد از سنجش روایی و پایایی آن در بین گروه نمونه اجرا شد.در پایان یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین وضعیت دموگرافیک (جنس، وضعیت تاهل، وضعیت تحصیلات و نوع استخدام ) و دوره های آموزش ضمن خدمت رابطه معنی داری وجود داشت. در خصوص تفاوت بین برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت با استفاده از روش نیازسنجی و روش معمول یافته ها نشان داد که دوره هایی که با روش نیازسنجی انجام گرفته اثربخش تر از دوره هایی بوده که بدون نیازسنجی برگزار شده و دوره های نیازسنجی شده بر توانایی حرفه ای، کارایی، علاقمندی و افزایش توانمندی کارکنان تاثیر مثبتی دارد. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش لذا برای هر چه اثربخش تر برگزار شدن دوره های ضمن خدمت کارکنان تمامی دوره های آموزشی ضمن خدمت با استفاده از روش نیازسنجی برنامه ریزی گردد.

کلید واژگان :

یادگیری ضمن خدمت، نیازسنجی، اثربخشی، توانمند سازی، آموزش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک