چکیده :

در زمان کنونی وجود رابطه قوي با مشتريان مهمترين رمز موفقيت در هر كسب وكار است. بی شک می توان گفت مهمترین دارایی اغلب سازمان ها مشتریان آن ها هستند .از این رو مفهوم مدیریت ارتباط با مشتری که به معنی تلاش سازمان برای ایجاد و ارائه ارزش به مشتری است بسیار مهم می باشد. ما در این مقاله بدنبال شناسایی و بررسی عوامل موثر در موفقیت و شکست اجرای پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری CRM می باشیم. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بوده، از نظر روش توصیفی می باشد، منابع تحقیق شامل کلیه مقالات چاپ شده و سخنرانی و میزگردهایی بوده که در طول کنگرههای مختلف در مورد موضوع مورد بررسی، جمع اوری ومستند سازی شده است. عوامل متعددی بر روند موفقیت اجرای پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر گذارند که از یک طرف، شامل عوامل درونی سازمان مانند: استراتژی، تکنولوژی مورد استفاده، مدیریت و کارکنان سازمانها و... از طرف دیگر شناخت ناکافی از محیط خارج سازمان بخصوص مشتریان می باشد. برای اجرای موفقیت امیز مدیریت ارتباط با مشتری، مرحله اول نیازمند توجه و بررسی مدیریت سازمان برای شناسایی و تحلیل نیاز و ترجیحات مشتریان کلیدی و محیط خارجی سازمان می باشد، سپس اماده سازی سازمان از لحاظ اجرا، ماننداموزش کارکنان و هماهنگی فعالیتها و فرایندهای لازم و سرانجام اجرای پروژه می باشد.

کلید واژگان :

مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، شکست، موفقیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک