چکیده :

مدیریت دانش را می توان به عنوان فرایند بهینه سازی کاربرد سرمایه فکری به منظور دستیابی به اهداف سازمانی دانست. امروزه مدیران باید از طریق بهره گیری مدیریت دانش به برنامه ریزی هایی بیندیشند که هم اهداف سازمان و هم اهداف کارکنان را همسان نماید و اینکه با استقرار مدیریت دانش در سازمان موجب دلبستگی شغلی کارکنان را فراهم آورده و کارکنان فراتر از آنچه در شرح شغل آنان آمده است در شغل خود مشارکت فعال داشته اند. این پژوهش به بررسی رابطه ی بین مدیریت دانش و دلبستگی شغلی پرداخت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. 320 نفر از کارکنان در این پژوهش شرکت داشتند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه بود. پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش از مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا با پنج مولفه (فرایند،رهبری،فرهنگ،تکنولوژی و اندازه گیری) و پرسشنامه استاندارد وابستگی ادوارد زوکیلپاتریک بوده است. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین مدیریت دانش با دلبستگی شغلی در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مولفه های مدیریت دانش با دلبستگی شغلی رابطه وجود دارد.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، دلبستگی شغلی، کارکنان دانشگاه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک