چکیده :

هدف از پژوهش حاضر مقایسه خوش بینی و بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر حسب محل اشتغال به تحصیل و جنسیت آنان بود. تعداد 174 نفر( 112 دختر و 61 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی، علوم پزشکی، پیام نور، آزاد، فرهنگیان و فنی و حرفه ای بجنورد به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس‌های جهت گیری زندگی(شی یر و همکاران، 1994) و بهزیستی روان شناختی(ریف، 1989) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که در خوش بینی تفاوت گروه‌ها بر حسب جنسیت و محل تحصیل معنادار نیست. در بهزیستی روان شناختی نیز تنها بر حسب دانشگاه محل تحصیل تفاوت‌ها معنادار بود. در پذیرش خود و تسلط بر محیط بر حسب محل تحصیل، در رشد شخصی بر حسب اثر تعاملی محل تحصیل و جنسیت و در خود پیروی بر حسب جنسیت تفاوت‌ها معنادار بود. در مجموع چنین به نظر می‌رسد که مراکز آموزش عالی، به واسطه مشخصه های خاص خود از بعد شیوه پذیرش دانشجو، طیف داوطلبان و... تأثیرات متفاوتی بر مؤلفه های روان‌شناختی دانشجویان داشته باشند

کلید واژگان :

خوش بینی، بهزیستی روان شناختی، محل تحصیل، جنسیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک