پسته به عنوان محصولی مهم جایگاه خاصی در بین محصولات باغی کشور داراست. در اقتصاد متکی بر نفت ایران، پسته از مهمترین اقلام صادراتی است که در صورت توجه بیشتر میتواند کمک شایان توجهی به بهبود وضع درآمدهای ارزی کشور نماید. لذا مطالعه حاضر به تحلیل و بررسی روند تولید و تجارت پسته در جهان، شناسایی کشورهای برتر در زمینه تولید، صادرات و واردات پرداخته است و در این راستا، با استفاده از شاخصهای نسبت تمرکز و هرفیندال ـ هیرشمن ساختار بازار جهانی پسته طی سالهای 1961- 2011 بررسی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که کشورهای ایران، امریکا، چین و آلمان برترین صادرکنندگان پسته و اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده این محصول طی دهه اخیر بوده¬اند. همچنین شاخصهای محاسبه شده برای بررسی ساختار بازار نشان داد که طی سال¬های مورد بررسی بازار واردات پسته از حالت انحصار چندجانبه به رقابت انحصاری تغییر یافته است و اتحادیه اروپا 44 درصد از واردات پسته را به خود اختصاص داده است. از سویی وضع محدودیتهای شدید وارداتی از سوی اتحادیه اروپا و درصد بالای آفلاتوکسین پسته صادراتی ایران، سبب شده است که کشورمان بازار بزرگ خود در این اتحادیه را از دست بدهد. با توجه به اهمیت کیفیت پسته وارداتی از سوی بسیاری کشورها، میتوان نتیجه گرفت تمرکز بر رعایت استانداردهای مربوط به کیفیت و سلامت غذایی، مهمترین راهکار افزایش صادرات پسته و توسعه صادرات محصولات کشاورزی میباشد.
کلید واژگان :پسته، صادرات و واردات، ساختار تجارت جهانی، شاخص تمرکز، هرفیندال هیرشمن
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک