چکیده :

سوره ی مبارکه ی "تین" تنها سوره ای در قرآن کریم می باشد که آشکارا از "بلد امین" سخن به میان آورده و بلکه بدان سوگند نیز یاد شده است. از همین رو این پژوهش بر آن است تا مقدمات دستیابی به شهر امن را بر اساس این راهنمایی عظیم ترسیم کند. آنچه تفکر شیعی بدان استوار است، قائل بودن به مفاهیم باطنی در کنار معانی ظاهری قرآن کریم است؛ بلد امین در فهم ظاهری خویش به معنای شهر امن و ایمنی بخش و مجازاً مکة مکرمه است. از اینرو مهمترین وجه تمایز مکة مکرمه با سایر بلاد، که مناسک حج می باشد، عامل این امنیت برای شهر و ایمنی برای شهروندان تشخیص داده شد و از تحلیل این کار با استفاده از روش تبیینی-اکتشافی اقدام به استخراج دورنگاهی از شهر امن شد: شهر امن شهریست که در آن؛ هیچکس مالک نیست و همه چیز از آن خداست، حق تجسس در زندگی دیگران نیست، انس با خداوند جایگزین تمام مادیات دنیوی شده است، محرک های شهوانی وجود ندارد، ظاهر، نمایان گر باطن است، کسی تحقیر نمی شود، خودنمایی وجود ندارد، موجبات حس تعلق به دنیا وجود ندارد، موجبات ناامنی تشخیص و پیشگیری شده است، همة موجبات هوشیاری فراهم است نه خلسه، آنچه در آن رخ می دهد آهسته و پیوسته است، همساز با محیط اکولوژیک بوده و آسیبی به آنها نمی رسد، امنیت بالاجبار حاکم نشده است و ... . همچنین برای فهم عمقی بلد امین با بررسی آیات پیرو این سوگند در تفاسیر المیزان، نمونه، مجمع البیان، اطیب البیان و نور؛ مشخص شد تنها زمانی به شهر امن می توان دست یافت، که ساکنین آن با یقین، تقوا پیشه کرده و از گناه دوری جویند و پاداش ایشان در دنیا بهره مندی از شهر امن خواهد بود که این خصیصه حجتی از احکم الحاکمین بودن خداوند متعال است.

کلید واژگان :

سورة تین، شهر امن، دورنگاه، تقواپیشگی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک